Lees Gijs
Overzicht
Hieronder vind je samenvattingen van alle scènes zodat je precies kunt zien wat je te wachten staat, als je aan Gijs van Amstel begint. Wel een veilig idee, toch?
Akte 1
- 1. Voorspel: Welkom Door Rafael
Opening van het stuk. Het publiek komt binnen. De Engel Rafaël verwelkomt hen, terwijl ze een plaatsje zoeken. Rafael zegt iedereen ontspannen gedag. Ze spreekt in rijm maar dat valt als het goed is niet meteen op. Schubert 's 'Ave Maria' is te horen.
- 2. Aard ontdekt vosmeer
Wind en Sneeuw. Een modderige dijk. Vosmeer ligt met een rietpol op zijn hoofd verborgen te bibberen. Er komen soldaten voorbij hollen, van rechts naar links. Ze doen nogal overdreven alsof ze heel erg bang zijn. Als zij voorbij zijn steekt Vosmeer zijn hoofd op. Een tweede troep soldaten komt voorbij, weer met gilletjes en overdreven angstig, Vosmeer duikt snel weg tot ze voorbij zijn. Dan steekt hij zijn hoofd weer op en fluistert.
- 3. De Droom van Badeloch
De eetkamer van in het slot van de familie van Amstel. BADELOCH zit te slapen naast een tafel die helemaal gedekt is voor een kerstdiner. RAFAEL komt als de vermoorde Machteld spookachtig op.
- 4. Eerste Rij
Een vondelkenner, Reijer, begint woest vanuit de zaal de spelers en de makers van de voorstelling ter verantwoording te roepen omdat er zo respectloos wordt omgesprongen met de tekst van Vondel. Rafaël staat hem te woord.
Akte 2
- 5. Kerstdiner bij de van Amstels
Badeloch en Gijs maken zich op voor het kerstdiner. Als Hildegard en Aard binnenkomen is het gezelschap compleet.
- 6. Hildegard verklaart het eind van het beleg
Hildegard vertelt wat zij allemaal gezien en gehoord heeft toen de officieren van het vijandelijk leger zich in haar klooster gevestigd hadden.
- 7. het verhoor van vosmeer
Vosmeer speldt Gijs een verhaal op de mouw over hoe het nou toch komt dat er een schip vol met mooi droog knapperig brandhout voor de deur van de stad ligt juist op het moment dat het zo koud is en er zo een schrijnend tekort aan brandstof is in de stad.
- 8. Badeloch vertrouwt het niet
Badeloch maant Gijs aan wat wantrouwiger te zijn en Vosmeer niet zo gemakkelijk te geloven. Hij zou volgens haar meer voorzorgsmaatregelen moeten treffen. Gijs slaat dit af. Hij heeft er wel vertrouwen in en zijn wil is uiteindelijk wet. (Want Middeleeuwen).
Akte 3
- 9. Vosmeer bestuurt het zeepaard
Nacht, Op het Zeepaard. Een aantal soldaten is onder takkenbossen gaan liggen. Vosmeer gaat erbij staan met een nautisch uitziend stuur in zijn handen. Hij kijkt uitermate verdacht om zich heen en fluistert tegen het publiek en tegen de soldaten die onder de takkenbossen liggen.
- 10. Kerstviering in de stad
Kerstmis in Amsterdam - een optocht met kaarsjes. Men zingt 'stille nacht, heilige nacht', 'Er is een kinneke geboren op aard' en 'gloria in excelsis deo'. Gijs en Badeloch worden omringd door feestgangers. Het is heel gezellig. Na even komt Rafael op.
- 11. Het leger is weer terug
Diederik, de generaal van het vijandige leger staat voor de deur van Hildegard's klooster en eist de toegang. Het leger is in het geheim weer teruggekomen en maakt zich klaar voor een verrassingsaanval. Diederik zorgt dat Hildegard de stad en de van Amstels niet op tijd kan waarschuwen.
Akte 4
- 13. Badeloch slaat alarm
Badeloch kan de slaap niet vatten en houdt op de stadsmuur de wacht. Ze ziet het begin van de aanval en slaat alarm.
- 14. Het gevecht om de stad
Aard, Badeloch en Gijs verdedigen dapper de stad. Ze vertellen tijdens de slag wat ze om zich heen allemaal zien gebeuren.
- 15. Reijer mist een cruciale scene
Reijer roert zich voor het laatst: hij maakt zich er druk om dat een beroemd deel van Gijsbrecht zomaar is geschrapt: de moord op Klaeris van Velzen, Gozewijn de Bisschop en een heleboel nonnen.
Inderdaad hebben we die overgeslagen.
Akte 5
- 16. In het slot
Diederik, de vijandige generaal, komt Gijs' overgave eisen. Gijs is niet van plan daarop in te gaan.
- 17. Gijs en Badeloch bespreken het einde
In het nauw gedreven nemen Badeloch en Gijs hun opties door. Eén van hen kan vluchten, maar alleen als de ander zich opoffert en in de burght blijft om de vijand op te houden.
- 18. slotscene
Rafael kan het niet langer aanzien en komt tussen de van Amstels en de onafwendbare ondergang.